Posts tonen met het label gemeenteraad Noord-Beveland. Alle posts tonen
Posts tonen met het label gemeenteraad Noord-Beveland. Alle posts tonen

dinsdag 19 april 2011

Marlborough Sauvignon Blanc

De (mogelijke) komst van een Aldi doet nogal wat stof op waaien in onze doorgaans zo rustige gemeente. Volgens het rapport van deskundige Kardol is er geen distributieve ruimte voor de komst van een Aldi, en als deze er wel komt, zullen de andere supermarkten ca 2-7% omzetverlies voor hun kiezen krijgen.
Over dat laatste wordt nogal makkelijk gedacht. Er zijn mensen die op Aldi neer kijken omdat het een discounter is, en omdat de presentatie van de beperkte hoeveelheid producten niet geweldig is, om het maar eens netjes uit te drukken. Maar de kwaliteit van Aldi-producten is uitstekend.
Ik ben op onderzoek uitgegaan en ik wil natuurlijk niet de winkel uitlopen zonder iets te kopen. Ik nam een doosje wijn mee, bovengenoemd, uit Nieuw-Zeeland, voor maar € 3,99 per fles. Deze Marlborough Sauvignon Blanc is een populaire moderne wijn en ik heb daarmee kennis gemaakt bij een zakenrelatie, die een liefhebber is van Sancerre. Die zou ik iedere dag wel willen drinken, maar onder de 10 Euro heb je geen goede. Deze wijn van de Aldi is echt een prima alternatief!
De gemeente Noord-Beveland heeft in een persbericht geschreven dat de winkels op Noord-Beveland zo wie zo moeten moderniseren en in het licht daarvan ging ik op zoek naar deze wijn bij slijters en supermarkten op Noord-Beveland. Ik was benieuwd voor welke prijs ze deze aan zouden bieden. Aan die controle op prijs ben ik niet toegekomen, want ze hebben deze wijn niet op ons eiland. Dan lopen ze nu al achter en valt er een flinke slag te maken als ze moeten moderniseren.
Ik begrijp best dat de gemeente iets wil doen voor een dorp als Wissenkerke. Maar er is daar al een supermarkt van 300 m. Alle voorstanders van Aldi roepen dat de Attent er baat bij heeft als er een Aldi is. Er komen dan meer mensen naar Wissenkerke. Of die echter bij de huidige supermarkt gaan kopen is de vraag. Ik heb het idee dat de eigenaar daar niet van overtuigd is.
Zoals gezegd, gaan winkels op andere dorpen omzetverlies lijden. Hoe valt dat nu te rijmen met het staand beleid, waarin bij voorbeeld door de gemeente geld wordt besteed om in Colijnsplaat een verhuizing en vergroting van de bestaande supermarkt te realiseren. En vervolgens wordt alles, maar dan ook alles uit de kast gehaald om een grote concurrent te faciliteren. Hoe kun je dit tegengestelde beleid uitleggen?

Mark Faasse

donderdag 28 oktober 2010

Gehaktballenbijeenkomst

Er wordt vaak kritiek geleverd over een democratisch tekort bij de diverse overheden. Zaken worden geregeld in achterkamertjes. Daarbij ontbreekt het natuurlijk aan controlemogelijkheden, want er worden vaak geen verslagen van gemaakt, en aan transparantie, en dat laatste is een hoger doel dat we na streven.

In de gemeente Wissenkerke, pardon, Noord-Beveland, is het in de mode om besloten vergaderingen te organiseren. Niet dat er allemaal zulke heikele onderwerpen te bespreken zijn, of zaken die het publiek niet mag weten, maar vanwege de gehaktballen. Die besloten vergaderingen gaan vaak vooraf aan de openbare vergaderingen die om 19.30 u plaats vinden. Omdat het dan ongeveer etenstijd is, wordt er middels het onvolprezen eetcafe De Kroon gezorgd voor een broodje bal. Vroeger was dat kroket, maar de leiders van de coalitie en de oppositie konden elkaar vinden in de kwaliteit en de smaak van de ballen zoals die door de sympathieke waard Peter de Looff voorgeschoteld worden.

In alle landen bezuiden Nederland zouden ze hun neus ophalen voor een dergelijke hap. Ongetwijfeld zou zoiets niet eens in hen opkomen. Dit is natuurlijk niets wat in hun ogen op een maaltijd zou lijken. Gelukkig zorgt Marianne (echtgenote), bezorgd als ze is over mijn gezondheid, toch meestal wel voor een voedzame maaltijd, ook op een wat vroeger uur. Toch kan ik het niet laten om eenmaal plaats genomen hebbend in mijn raadszetel, toch een bal, zonder broodje, te consumeren. De geest is gewillig, maar het vlees is lekker zullen we maar zeggen.

Wat die ballen wel veroorzaken, is dat bij elkaar opgeteld, de tijd die we besteden aan besloten vergaderingen misschien wel langer is dan de tijd die de reguliere raadsvergaderingen innemen. Dat is in de regel 1-1,5 uur.

Er zijn gemeenten die altijd tot laat vergaderen. Balkenende kreeg bekendheid als raadslid vanwege een krokettenmotie. Als vergaderingen van de gemeenteraad van Amstelveen lang uitliepen, moesten er kroketten geserveerd worden.

Ik zou alle gemeenteraden in Nederland aanraden om voorafgaande aan de raadsvergadering een gehaktballenbijeenkomst te houden. Dan ben je tenminste op tijd thuis. Denk ook niet,dat we op Noord-Beveland alles buiten de openbaarheid willen houden. We hebben gevoel voor de bal.

Mark Faasse