Posts tonen met het label Provincie Zeeland. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Provincie Zeeland. Alle posts tonen

zaterdag 10 december 2016

Het Drama van de Zeeuwse Lagune


Na de wel heel erg bijzondere uitslag van de stemming in de gemeenteraad van Noord-Beveland is het nu tijd voor een moment van reflectie. Daarbij gaat het niet over de uitslag van de stemming (die mij wel goed uitkomt), maar hoe het proces is gegaan en of we er iets van kunnen leren.

Ongeveer 15 jaar geleden ontstond de gebiedsvisie Rondom het Veerse Meer. Dit meer was toen nog maar 40 jaar oud, maar er was blijkbaar sprake van verpaupering, aldus dit schriftelijke stuk, geautoriseerd door de Provincie Zeeland. Wat ook aan de hand was, dat men dacht dat er miljoenen van regeringswege aan het oppeppen van het gebied zouden worden besteed. Omvangrijke stuurgroepen, klankbordgroepen en intergemeentelijke multidisciplinaire  werkgroepen werden tot leven geroepen in een vergadercircus van iedereen die graag zijn of haar naam aan een rapport wilde toevoegen, of er bij wilde zijn als er een miljoentje te verdelen was. De planvorming had een tijdspad tot 2020.



Men wilde het natuurgebiedje Fort den Haak uitbreiden tot het parkeerterrein aan de Walcherse kant van de Veerse Gatdam en dan moesten de daar aanwezige horecaondernemers weggekocht worden. Je kunt je afvragen of er geen betere manieren zouden zijn om de euro’s voor de natuur te besteden, maar blijkbaar dacht iedereen dat het geld niet op kon. Marco Doeleman van Vrouwe in de Polder ging er gretig op in, in tegenstelling tot zijn collega van de naastgelegen friettent De Lekkerbek. Doeleman ontplooide zijn plannen voor de Zeeuwse Lagune en bestuurlijk Zeeland was daar zo enthousiast over dat hij ooit tijdens een vaartocht op het Veerse Meer zijn plannen vis-à-vis mocht delen met onze toenmalige koningin Beatrix.

Doeleman werd de ‘knuffelondernemer’ van de provincie en deuren die voor andere projectontwikkelaars gesloten werden gehouden, gingen voor deze gelegenheidsontwikkelaar open. Dat miste ook zijn uitwerking niet op bestuurlijk Noord-Beveland, waar traditiegetrouw iedere ‘buutendieker’ die stenen wil stapelen met de meeste egards wordt ontvangen.

Daarom is het ook te begrijpen dat Doeleman volhardde in zijn veel te grote plannen. De gemiddelde ontwikkelaar had beter geluisterd naar het ‘Umfelt’, maar De Zeeuwse Lagune BV was gewend dat er naar haar geluisterd werd.

Er zijn 8 plannen ingediend waarvan ik kennis draag. Naar mijn schatting zijn de kosten van onderzoek, ontwerp, planologie etc. opgelopen tot ca 2 miljoen Euro. Waarschijnlijk heeft bouwbedrijf Cordeel uit België daarvan een groot deel voor zijn rekening genomen. Daarnaast heeft de gemeente Noord-Beveland ook veel kosten gemaakt. De op een na belangrijkste ambtenaar van de gemeente werd een grote rol in het proces toebedeeld en ook overigens was de ambtelijke inzet zodanig, dat andere zaken er onder leden.

Voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2014 werd er een ‘Toren van Babel’ van 160 meter uit de hoge hoed getoverd die afgeschoten werd door de bevolking, zodanig , dat ook de politieke voorstanders bakzeil haalden. Toch ging De Zeeuwse Lagune onverdroten verder met de planvorming, onder meer gesteund door wijlen de fractievoorzitter van oppositiepartij NBB, die zichzelf als ‘Primus’ van de raad een veel te belangrijke rol toebedeelde. Hij werd daarin door niemand tegengehouden.

Om een lang verhaal kort te maken: Op 2 november is er een persconferentie op het gemeentehuis van Noord-Beveland van De Zeeuwse Lagune en de betreffende wethouder. In mijn optiek is het zeer ongebruikelijk dat een wethouder samen met een projectontwikkelaar een persconferentie geeft over een project dat in deze ontwikkelingsfase zit,  maar het is exemplarisch voor de verwevenheid van de gemeente met de ontwikkelaar. Op 24 november staken de stemmen, dus kon er geen besluit worden genomen. Het besluit ging niet over het plan zelf, maar over een zogenaamde anterieure overeenkomst. Het College van B&W had deze overeenkomst ook mogen sluiten, zonder dat de raad daarvoor toestemming moest geven. Blijkbaar wilde de wethouder de steun van de gemeenteraad voor dit project al in een vroeg stadium zeker stellen.

Ondertussen was door een informeel circuit van mensen die zich profileren als kustbeschermers, in samenwerking met linkse partijen en natuurorganisaties een forse tegenbeweging georkestreerd. Dat leidde tot een petitie met meer dan 9000 handtekeningen. Zoveel steun is een belangrijk politiek feit, maar doet niets af of toe aan de inhoudelijke argumenten.

Als de stemmen staken, wordt er opnieuw gestemd in een volgende vergadering. Nu was de afwezige fractieleider van het CDA wel present en opeens stemde de hele coalitie ook tegen.

Doeleman was ook in de raadszaal, maar was van te voren niet ingelicht. Hij liep ook heel snel weg. De wethouder, die 5 weken daarvoor nog samen met hem een persconferentie had belegd, liet hem vallen als een baksteen. Ik was het niet eens met de plannen van Doeleman, maar na een kleine 15 jaar te hebben samengewerkt en zoveel daarin te hebben geïnvesteerd hoor je niet zo ‘en plein public’ afgeschoten te worden.  Menselijk gezien heb ik daar erg veel moeite mee.

Het meest bizarre onderdeel van het verhaal is echter, dat het toevallig wegens vakantie afwezig zijn van een gemeenteraadslid (in dit geval van het CDA) de aanleiding kan zijn van het niet doorgaan van een project met een investering van pakweg 40 miljoen Euro. Dat stelt de betrouwbaarheid van de overheid en het vertrouwen in de politiek op een pijnlijke manier aan de orde.

Los van de inhoudelijke kant van de zaak, kun je hier niet blij mee zijn.


Mark Faasse

dinsdag 7 februari 2012

De toestand in de provincie

Vroeger toen er nog geen tv-uitzending overdag, laat staan internet was, was Mr. G.B.J. Hiltermann vaste gast tijdens het zondagse noenmaal. Zijn radioprogramma De toestand in de wereld, uitgesproken met karakteristieke stem kunnen veel Nederlanders nog heugen.

Dat is in tegenstelling tot deze blog, waarvan we de beschreven toestand maar zo snel mogelijk moeten vergeten.

Inmiddels zijn de woningmarktcijfers van het kadaster ook gepubliceerd en dat is voor iemand waarvan een van zijn weinige hobby’s statistiek is, interessant om uit te pluizen.
Ik heb het laatste jaar voor de crisis, 2007, vergeleken met 2011. Een lustrum om niet te vieren.

Het aantal woningtransacties in Zeeland daalde van 5133 naar 3311 (-35%). De prijsdaling viel nog redelijk mee, volgens het kadaster van 201.000 naar 198.000. Nominaal is dat dan bijna het zelfde, ware het niet, dat de inflatie in die tijd met ruim 9% gestegen is (Bron: CBS).
De NVM splitst de transactieprijzen uit naar de gebieden onder en boven de Westerschelde. In Zeeuws-Vlaanderen steeg de gemiddelde prijs in die 5 jaar van € 156.000 naar € 167.000. De inflatie werd hier enigszins bij gehouden. In Midden- en Noord-Zeeland daalden de prijzen van € 223.000 naar € 183.000. Het percentage wens ik niet uit te rekenen.

Het marktaandeel van de NVM in Zeeland steeg van 38% naar 42%. Als voorzitter van de NVM afdeling Zeeland ben ik daar uiteraard blij mee, maar ik hoef er geen credits voor, want dat was zonder mij ook wel gebeurd.

Ik reken het ook tot mijn taak om uit te zoeken waar in 2011 de duurste woningen zijn verkocht. Voor huizen was dat in Domburg; een vrijstaand huis op pakweg 1500 m voor de prijs van 2,1 miljoen Euro. Het duurste appartement van vorig jaar staat aan de waterkant van Terneuzen. Dat is verkocht voor € 875.000 en dat is een prestatie van formaat. Beide panden staan op behoorlijk eenzame hoogte. Aan particulieren zijn er 5 huizen boven 1 miljoen Euro verkocht en 10 appartementen boven de 5 ton.

Een goede toestand voor kopers!

Mark Faasse

maandag 19 december 2011

Felictiaties

voor Marco Pastors vanwege zijn benoeming tot ‘superambtenaar’. Hij is aangezocht om de buurt in Nederland met de hoogste dichtheid aan Vogelaarwijken (in PvdA-speak krachtwijken) naar een hoger plan te brengen.
Rotterdam-Zuid werd al aan het eind van de 19e eeuw geplaagd door een groot aantal immigranten, uit Brabant en Zeeland. Een van hun afstammelingen is enkele jaren geleden gepromoveerd op een onderzoek naar de annalen van de politie van die tijd. Toen werd er van de Zeeuwse en Brabantse immigranten gezegd dat ze een onverstaanbare taal spraken, veel kinderen hadden, een geit hielden en hun was in de sloot deden. De geschiedenis herhaalt zich blijkbaar, alleen zijn de immigranten van toen nu de autochtonen.

Maar als de leefbaarheid daar zo slecht is, dan liggen er kansen voor de woningmarkt op de (Zeeuwse) eilanden. Ik heb jaren geleden al geroepen dat we een roadshow met woningen moesten houden in de ons omringende provincies, maar dat werd niet opgepikt. Van waar ik woon ben je in de ochtendspits binnen het uur op het Vaanplein. Vanuit Goes nog enkele minuten korter. Met de interliner van Zierikzee stap je na een uur uit op het Zuidplein. Dat gevoegd bij het nieuwe werken zou het toch interessant moeten maken om het grootstedelijke milieu te ruilen met het frisse Zeeuwse platteland, waar het goed (en goedkoop) wonen is?

Mark Faasse

donderdag 14 oktober 2010

Bier en democratie

De dichter Riekus Waskowsky had het indertijd over bier en revolutie: in de Groningse studentencafés werd in de jaren ’70, naarmate de avond en de bierconsumptie vorderde de roep om revolutie, maar ook alleen de roep, luider.

Gisteren hadden we bij het CDA-Zeeland de lijsttrekkerverkiezing tussen Patricia de Milliano en Harry van Waveren. Daar zaten we bij het CDA nou net niet op te wachten. De broze eenheid zou in gevaar kunnen komen door de verschillen tussen de linker- en de rechteroever van de (Wester)Schelde, om in Antwerpse termen te praten.

Het bestuur had met de keuze van outsider Patricia de Milliano durf en lef getoond. Zij op haar beurt gaf duidelijk aan, dat het haar niet om de hoofdprijs van het Gedeputeerdenschap ging. Harry van Waveren voelde zich tekort gedaan en ging het duel aan.

In haar toespraak toonde De Milliano zich een vrouw van het volk, open, oprecht, eerlijk. Je voelt dat ze naast de mensen staat en dat kan electoraal van grote betekenis zijn. Voor Van Waveren stond er 4 jaar auto met chauffeur op het spel (waarom is de provincie ontrouw geworden aan het merk BMW?) en dat was te horen aan zijn stem. Hij had een intellectueel maar abstract verhaal, over de hoofden van de mensen heen.

Patricia won met een kleine marge, en dat kwam mede doordat Harry in Terneuzen nog een rekening had open staan, zeg maar aan de bar van de skihal. Harry was overigens wel bijzonder erg aardig geweest voor de gemeente Hulst met Perkpolder, maar dat kon de Zeeuwsvlaanderenaars niet vermurwen.

De telling duurde best lang, maar het wachten werd veraangenaamd door bier en wijn, waarbij ik me bedacht, dat als je het een beetje uitkient, je de contributie toch in vloeibare vorm terugkrijgt.

De vergadering had een happy end. Harry toonde zich een waardig verliezer, maar hij trekt voor zichzelf conclusies die niet van hem gevraagd worden. In elk geval bleek dat werkelijke democratie, de leden een echte keuze geven en niet een door het bestuur voorgekookt voorstel, een heilzame werking heeft. Proficiat Patricia!