was het verkiezingsprogramma van De Tegenpartij. Ik moest hier onwillekeurig aan denken toen maandagavond op een CDA-bijeenkomst gevraagd werd naar het standpunt van de Tweede Kamerfractie over de hypotheekrenteaftrek.
Er ligt geen voorstel en het CDA zal er naar alle waarschijnlijkheid niet mee komen. Laten we hopen dat dat zo blijft.
Ik vraag me af wat diegenen die hier steeds maar weer over beginnen voor bedoeling hebben. Is er soms een of andere (geheime) agenda? Willen ze de aandacht afleiden van andere onderwerpen? Als je denkt dat iedereen zo maar 3% extra af kan gaan lossen voor een periode van een jaar of 5 heb je wel erg weinig realiteitszin. Dat zou je toch ten minste moeten doen om de hoogte van de hypotheekschuld substantieel te verminderen. Dat zijn wel een aantal maandlasten per jaar extra.
In de loop der jaren zijn er een aantal maatregelen genomen, die de uitbundige financiering van woningen beteugelen:
• De leningduur is gemaximeerd tot 30 jaar.
• Er is een bijleenregeling gekomen. Als je winst maakt op de verkoop van je woning moet je dat in mindering brengen op de hypotheek.
• Nieuwe hypotheken mogen voor maximaal 50% aflossingsvrij.
Deze maatregelen, gekoppeld aan een prijsdaling van woningen moeten de tegenstanders van de hypotheekrenteaftrek toch wel tevreden stellen? Daar boven op komt nog eens, dat de hypotheekrente te hoog is op dit moment, zodat de huizenbezitters een deel van de financiële problemen van de banken voor hun rekening nemen, en daarmee een onevenredig grote bijdrage leveren aan de oplossing van ’s lands problemen.
Het gevolg van vermindering van dit fiscale voordeel zal als consequentie hebben, dat de grondprijzen met pakweg de helft moeten dalen. Wat vinden de PvdA-wethouders die over het gemeentelijk grondbedrijf gaan hiervan? Inclusief Van Poelgeest van GroenLinks?
Een ander gevolg zal zijn dat de waarde van de 2,3 miljoen woningen die in bezit zijn van woningcorporaties met toch al gauw een procent of 10 zal dalen. Wat heeft dat voor gevolgen voor de solvabiliteit van de organisaties die voor sociale huurwoningen moeten zorgen?
Laat Nederland die maatregelen nemen die de economische activiteit bevorderen. Over de hypotheekrente geen gezeik. Iedereen rijk is mijn wens voor 2012.
Vrij naar Jacobse en Van Es.
Posts tonen met het label woningmarkt. Alle posts tonen
Posts tonen met het label woningmarkt. Alle posts tonen
woensdag 21 december 2011
maandag 19 december 2011
Felictiaties
voor Marco Pastors vanwege zijn benoeming tot ‘superambtenaar’. Hij is aangezocht om de buurt in Nederland met de hoogste dichtheid aan Vogelaarwijken (in PvdA-speak krachtwijken) naar een hoger plan te brengen.
Rotterdam-Zuid werd al aan het eind van de 19e eeuw geplaagd door een groot aantal immigranten, uit Brabant en Zeeland. Een van hun afstammelingen is enkele jaren geleden gepromoveerd op een onderzoek naar de annalen van de politie van die tijd. Toen werd er van de Zeeuwse en Brabantse immigranten gezegd dat ze een onverstaanbare taal spraken, veel kinderen hadden, een geit hielden en hun was in de sloot deden. De geschiedenis herhaalt zich blijkbaar, alleen zijn de immigranten van toen nu de autochtonen.
Maar als de leefbaarheid daar zo slecht is, dan liggen er kansen voor de woningmarkt op de (Zeeuwse) eilanden. Ik heb jaren geleden al geroepen dat we een roadshow met woningen moesten houden in de ons omringende provincies, maar dat werd niet opgepikt. Van waar ik woon ben je in de ochtendspits binnen het uur op het Vaanplein. Vanuit Goes nog enkele minuten korter. Met de interliner van Zierikzee stap je na een uur uit op het Zuidplein. Dat gevoegd bij het nieuwe werken zou het toch interessant moeten maken om het grootstedelijke milieu te ruilen met het frisse Zeeuwse platteland, waar het goed (en goedkoop) wonen is?
Mark Faasse
Rotterdam-Zuid werd al aan het eind van de 19e eeuw geplaagd door een groot aantal immigranten, uit Brabant en Zeeland. Een van hun afstammelingen is enkele jaren geleden gepromoveerd op een onderzoek naar de annalen van de politie van die tijd. Toen werd er van de Zeeuwse en Brabantse immigranten gezegd dat ze een onverstaanbare taal spraken, veel kinderen hadden, een geit hielden en hun was in de sloot deden. De geschiedenis herhaalt zich blijkbaar, alleen zijn de immigranten van toen nu de autochtonen.
Maar als de leefbaarheid daar zo slecht is, dan liggen er kansen voor de woningmarkt op de (Zeeuwse) eilanden. Ik heb jaren geleden al geroepen dat we een roadshow met woningen moesten houden in de ons omringende provincies, maar dat werd niet opgepikt. Van waar ik woon ben je in de ochtendspits binnen het uur op het Vaanplein. Vanuit Goes nog enkele minuten korter. Met de interliner van Zierikzee stap je na een uur uit op het Zuidplein. Dat gevoegd bij het nieuwe werken zou het toch interessant moeten maken om het grootstedelijke milieu te ruilen met het frisse Zeeuwse platteland, waar het goed (en goedkoop) wonen is?
Mark Faasse
Labels:
Pastors,
Provincie Zeeland,
Rotterdam-Zuid,
woningmarkt
maandag 12 december 2011
Geen f**k verkocht!
Onlangs kwam ik op een beurs een tweetal collega’s tegen van respectabele makelaarskantoren, die gezamenlijk een groot project in de verkoop hadden. Het werd gepresenteerd als een prachtig project, niet duur en de verkoop liep boven verwachting goed. Enige tijd later hoorde ik inside information dat het ‘gewoon’ slecht liep. Ik was en ben daar eigenlijk dermate ontstemd over, dat ik deze veel te grove titel geplaatst heb. Een poos terug verscheen een bericht in de vakpers, dat pakweg 75% van de nieuwbouwprojecten niet door kan gaan vanwege onvoldoende verkopen. Als projecten goed lopen is dat goed voor de hele branche, maar als iets niet lukt is het ook weer geen schande in het huidige tijdsgewricht. Moet de ontwikkelaar met de makelaar afspreken dat de zaken veel fraaier voorgesteld worden dan die in werkelijkheid zijn?
Welk beeld heeft men van de koper? Zoekt men een slachtoffer of een partner? Kort geleden sprak ik een oude klant van me. Hij was van mening dat een koper tegenwoordig bijna net zo veel weet als een makelaar. In zijn geval was dat ook wel zo, wat er toe leidde dat hij de ruimte die er was, tot op de cent wist te gebruiken. Maar er kwam wel een deal tot stand en uiteindelijk was iedereen blij.
De koper weet van de hoed en de rand. Hij weet dat wij hem nodig hebben; aan de andere kant heeft hij ook de makelaar, verkoper, projectontwikkelaar nodig. Samen moet je er uit zien te komen en dan helpt het om elkaar gelijkwaardig te bejegenen en eerlijke informatie te verstrekken. Koper en verkoper hebben beiden een probleem en de makelaar moet dat op zien te lossen, zodanig dat er uiteindelijk een overdracht plaats vindt. Daar horen ook contractvormen of clausuleringen bij waarvan het vroeger niet in je op kwam om ze voor te stellen.
In deze tijd heeft het geen pas om simpele woningen te gaan verkopen met plaatjes van luxe jachten of yuppen in een cabriolet. Eerder zou je moeten denken aan het inzetten van social media om je doelgroep te bereiken. Dat is veel en veel goedkoper en nodigt uit tot het opzetten van een partnerschap met belangstellenden. Het vergt wel de nodige flexibiliteit en een volwassen manier van denken die past bij 2012.
Mark Faasse
Welk beeld heeft men van de koper? Zoekt men een slachtoffer of een partner? Kort geleden sprak ik een oude klant van me. Hij was van mening dat een koper tegenwoordig bijna net zo veel weet als een makelaar. In zijn geval was dat ook wel zo, wat er toe leidde dat hij de ruimte die er was, tot op de cent wist te gebruiken. Maar er kwam wel een deal tot stand en uiteindelijk was iedereen blij.
De koper weet van de hoed en de rand. Hij weet dat wij hem nodig hebben; aan de andere kant heeft hij ook de makelaar, verkoper, projectontwikkelaar nodig. Samen moet je er uit zien te komen en dan helpt het om elkaar gelijkwaardig te bejegenen en eerlijke informatie te verstrekken. Koper en verkoper hebben beiden een probleem en de makelaar moet dat op zien te lossen, zodanig dat er uiteindelijk een overdracht plaats vindt. Daar horen ook contractvormen of clausuleringen bij waarvan het vroeger niet in je op kwam om ze voor te stellen.
In deze tijd heeft het geen pas om simpele woningen te gaan verkopen met plaatjes van luxe jachten of yuppen in een cabriolet. Eerder zou je moeten denken aan het inzetten van social media om je doelgroep te bereiken. Dat is veel en veel goedkoper en nodigt uit tot het opzetten van een partnerschap met belangstellenden. Het vergt wel de nodige flexibiliteit en een volwassen manier van denken die past bij 2012.
Mark Faasse
donderdag 17 november 2011
Stedelijke woningmarkt positiever
Woningen in stedelijk gebied hebben een betere prijsontwikkeling dan woningen op het platteland. Hoe landelijker een woning ligt, des te lager zal de prijsontwikkeling zijn.
Onlangs verscheen het onderzoek hiernaar door Jordy Velzeboer, die hiermee recentelijk afstudeerde aan de Universiteit van Amsterdam. Hij maakte daarbij gebruik van de database van de NVM, het moet nog maar eens gezegd, de meest uitgebreide database op het gebied van woningtransacties. Hij onderzocht de prijsontwikkeling van 2000 tot en met mei van dit jaar; daarmee is het uiterst actueel.
Locatie, locatie, locatie
Er zijn allerlei factoren van invloed op de prijs van een huis, en een belangrijke daarvan is de locatie. Die locatie wordt bepaald door fysieke kwaliteiten: water, uitzicht, klimaat, verkeersgeluid etc. en voorzieningen in de omgeving, zoals afstand tot winkels en scholen. Dit onderzoek gaat echter verder, en er wordt aangetoond, dat ook de ontwikkeling van de prijs verschilt en wel met de mate van stedelijkheid. Velzeboer vergeleek daarvoor het aantal adressen per km2. Meer dan 2500 adressen per km2 is zeer stedelijk, minder dan 500 adressen km2 is zeer landelijk.
Sinds 2000 heeft het platteland een waardestijging doorgemaakt van 22,6% in de onderzochte periode. Gebieden met de hoogste urbanisatiegraad noteerden een stijging van maar liefst 38,3%. Het cijfer voor heel Nederland is 30%.
Velzeboer ziet als verklaring dat er een trek is van het platteland naar de stad. Immers, waar meer vraag is, zullen de prijzen hoger liggen. De grondprijzen indiceren dit ook.
Dat is geen goed nieuws voor krimpgebieden.
Een ander recent onderzoek van RIGO, onder andere naar Zeeuws-Vlaanderen, toonde aan, dat een relatieve prijsverlaging een van de eerste indicatoren van krimp is. De conclusie daarvan was, dat de woningprijzen in de beginfase van krimp een sterkere daling ondergaan, maar daarna stabiliseren op een lager niveau.
Voor Zeeland houdt de conclusie van Velzeboer in, dat je beter kunt investeren in een woning in Terneuzen of Vlissingen, dan in bij voorbeeld Veere of Schuddebeurs. Dit zal veel Zeeuwen een beetje raar in de oren klinken. Gelukkig wordt de keuze voor een woning niet in de eerste plaats afgemeten aan het economisch rendement op de lange termijn.
Mark Faasse
Onlangs verscheen het onderzoek hiernaar door Jordy Velzeboer, die hiermee recentelijk afstudeerde aan de Universiteit van Amsterdam. Hij maakte daarbij gebruik van de database van de NVM, het moet nog maar eens gezegd, de meest uitgebreide database op het gebied van woningtransacties. Hij onderzocht de prijsontwikkeling van 2000 tot en met mei van dit jaar; daarmee is het uiterst actueel.
Locatie, locatie, locatie
Er zijn allerlei factoren van invloed op de prijs van een huis, en een belangrijke daarvan is de locatie. Die locatie wordt bepaald door fysieke kwaliteiten: water, uitzicht, klimaat, verkeersgeluid etc. en voorzieningen in de omgeving, zoals afstand tot winkels en scholen. Dit onderzoek gaat echter verder, en er wordt aangetoond, dat ook de ontwikkeling van de prijs verschilt en wel met de mate van stedelijkheid. Velzeboer vergeleek daarvoor het aantal adressen per km2. Meer dan 2500 adressen per km2 is zeer stedelijk, minder dan 500 adressen km2 is zeer landelijk.
Sinds 2000 heeft het platteland een waardestijging doorgemaakt van 22,6% in de onderzochte periode. Gebieden met de hoogste urbanisatiegraad noteerden een stijging van maar liefst 38,3%. Het cijfer voor heel Nederland is 30%.
Velzeboer ziet als verklaring dat er een trek is van het platteland naar de stad. Immers, waar meer vraag is, zullen de prijzen hoger liggen. De grondprijzen indiceren dit ook.
Dat is geen goed nieuws voor krimpgebieden.
Een ander recent onderzoek van RIGO, onder andere naar Zeeuws-Vlaanderen, toonde aan, dat een relatieve prijsverlaging een van de eerste indicatoren van krimp is. De conclusie daarvan was, dat de woningprijzen in de beginfase van krimp een sterkere daling ondergaan, maar daarna stabiliseren op een lager niveau.
Voor Zeeland houdt de conclusie van Velzeboer in, dat je beter kunt investeren in een woning in Terneuzen of Vlissingen, dan in bij voorbeeld Veere of Schuddebeurs. Dit zal veel Zeeuwen een beetje raar in de oren klinken. Gelukkig wordt de keuze voor een woning niet in de eerste plaats afgemeten aan het economisch rendement op de lange termijn.
Mark Faasse
Labels:
database,
Krimp,
NVM,
Velzeboer,
woningmarkt,
Zeeuws-Vlaanderen
donderdag 7 juli 2011
Zeeuwse Woningmarkt klimt uit dal
heb ik al eerder geschreven, maar ik denk dat het er nu echt van komt.
De vastgoedcrisis heeft er een kleine 3 jaar over gedaan om het dieptepunt te bereiken. Inmiddels neemt het aantal transacties toe en worden er ook weer meer duurdere woningen verkocht. De maatregel om de overdrachtsbelasting voor een deel af te schaffen betekent een verdere stimulans.
Zeeland deed het relatief goed
Zeeland is een van de provincies waar er meer verkocht werd. De woningmarkt als geheel is maar 60% van wat deze voor de crisis was.
De verlaging van de overdrachtsbelasting van 6 naar 2% betekent een korting van een kleine 10.000 Euro voor de gemiddelde huizenkoper. De verwachting is, dat dit voordeel ten goede komt aan de koper. Er staan heel veel woningen te koop en voor kopers zijn er zeer ruime keuzemogelijkheden. Daarnaast is de rente nog steeds aan de lage kant.
Prijsverschil tussen Zeeuws-Vlaanderen en de rest van Zeeland onverminderd groot
Zowel boven als onder de Westerschelde stegen de aantallen transacties.
Omdat de aantallen naar verhouding laag zijn, dienen we voorzichtig te zijn met de gemiddelden, maar op de Zeeuwse Eilanden spreken we van een gemiddelde prijs van ca. € 200.000 en in Zeeuws-Vlaanderen zo’n € 30.000 lager. Er worden substantieel meer vrijstaande woningen verkocht en dat is de oorzaak van de prijsstijging van het gemiddelde.
Stuwmeer aan woningen
Er zijn de laatste jaren meer woningen op de markt bij gekomen dan dat er verkocht werden. Er zijn zelfs eigenaren die de verkoop van hun woning uitgesteld hebben. Wat overduidelijk blijkt is, dat verkopers die een scherpe prijs vragen, hun huis sneller verkopen en ook voor een hogere prijs dan degenen die overvragen. Veel vragen = minder krijgen is het adagium.
Vooruitzichten
De woningmarkt en de bouw zijn de sectoren die het langst geleden hebben onder de crisis. Het ziet er naar uit, dat hier nu een einde aan komt. De woningbouw profiteert wel niet rechtstreeks van de verlaging van de overdrachtsbelasting, maar het is wel belangrijk dat kopers van een nieuwe woning de bestaande woning goed kunnen verkopen.
Mark Faasse
De vastgoedcrisis heeft er een kleine 3 jaar over gedaan om het dieptepunt te bereiken. Inmiddels neemt het aantal transacties toe en worden er ook weer meer duurdere woningen verkocht. De maatregel om de overdrachtsbelasting voor een deel af te schaffen betekent een verdere stimulans.
Zeeland deed het relatief goed
Zeeland is een van de provincies waar er meer verkocht werd. De woningmarkt als geheel is maar 60% van wat deze voor de crisis was.
De verlaging van de overdrachtsbelasting van 6 naar 2% betekent een korting van een kleine 10.000 Euro voor de gemiddelde huizenkoper. De verwachting is, dat dit voordeel ten goede komt aan de koper. Er staan heel veel woningen te koop en voor kopers zijn er zeer ruime keuzemogelijkheden. Daarnaast is de rente nog steeds aan de lage kant.
Prijsverschil tussen Zeeuws-Vlaanderen en de rest van Zeeland onverminderd groot
Zowel boven als onder de Westerschelde stegen de aantallen transacties.
Omdat de aantallen naar verhouding laag zijn, dienen we voorzichtig te zijn met de gemiddelden, maar op de Zeeuwse Eilanden spreken we van een gemiddelde prijs van ca. € 200.000 en in Zeeuws-Vlaanderen zo’n € 30.000 lager. Er worden substantieel meer vrijstaande woningen verkocht en dat is de oorzaak van de prijsstijging van het gemiddelde.
Stuwmeer aan woningen
Er zijn de laatste jaren meer woningen op de markt bij gekomen dan dat er verkocht werden. Er zijn zelfs eigenaren die de verkoop van hun woning uitgesteld hebben. Wat overduidelijk blijkt is, dat verkopers die een scherpe prijs vragen, hun huis sneller verkopen en ook voor een hogere prijs dan degenen die overvragen. Veel vragen = minder krijgen is het adagium.
Vooruitzichten
De woningmarkt en de bouw zijn de sectoren die het langst geleden hebben onder de crisis. Het ziet er naar uit, dat hier nu een einde aan komt. De woningbouw profiteert wel niet rechtstreeks van de verlaging van de overdrachtsbelasting, maar het is wel belangrijk dat kopers van een nieuwe woning de bestaande woning goed kunnen verkopen.
Mark Faasse
donderdag 30 juni 2011
Champagne!
De overdrachtsbelasting gaat voor een jaar met 4% naar beneden om de woningmarkt te stimuleren. Dat scheelt een flinke slok op een borrel voor de huizenkoper. Meestal drink ik prosecco, want dat is veel goedkoper dan champagne, en soms nog lekkerder ook, maar vanavond is het echt feest!
Omroep Zeeland belde me vanmorgen nog op over de geruchten hierover, maar er was nog niets zeker. Om een dergelijke maatregel in te voeren is 1 juli natuurlijk wel een mooie datum, dus lag het voor de hand, dat als er iets zo gebeuren, het vanavond zou zijn.
Ik keek net op het internet en zelfs de PvdA (Plasterk) bleek voor algehele afschaffing en als zij dat, als partij die traditioneel niet zo dicht bij de bewoner/eigenaar staat, al zegt, bied dat perspectief voor de toekomst.
De argumentatie om de overdrachtsbelasting in stand te houden is vaak dat het een compensatie is van het voordeel van de hypotheekrenteaftrek. We moeten ons realiseren, dat er bij elke woningtransactie een impuls voor de economie ontstaat van naar ik heb vernomen gemiddeld € 25.000. Als je daar de belastingen uithaalt, kom je uit op de overdrachtsbelasting voor een gemiddelde woning. Dan is een dergelijke maatregel budgetneutraal voor de woningen die anders niet verkocht zouden worden.
Dit is een enorme opsteker voor de makelaardij, want het kwartaal wat vandaag afloopt, is vermoedelijk het slechtste kwartaal sinds het uitbreken van de crisis 3 jaar geleden.
Collega’s, jullie gingen waarschijnlijk toch niet op vakantie dit jaar, maak je borst maar nat en ga er tegenaan voor je opdrachtgever.
Mark Faasse
Omroep Zeeland belde me vanmorgen nog op over de geruchten hierover, maar er was nog niets zeker. Om een dergelijke maatregel in te voeren is 1 juli natuurlijk wel een mooie datum, dus lag het voor de hand, dat als er iets zo gebeuren, het vanavond zou zijn.
Ik keek net op het internet en zelfs de PvdA (Plasterk) bleek voor algehele afschaffing en als zij dat, als partij die traditioneel niet zo dicht bij de bewoner/eigenaar staat, al zegt, bied dat perspectief voor de toekomst.
De argumentatie om de overdrachtsbelasting in stand te houden is vaak dat het een compensatie is van het voordeel van de hypotheekrenteaftrek. We moeten ons realiseren, dat er bij elke woningtransactie een impuls voor de economie ontstaat van naar ik heb vernomen gemiddeld € 25.000. Als je daar de belastingen uithaalt, kom je uit op de overdrachtsbelasting voor een gemiddelde woning. Dan is een dergelijke maatregel budgetneutraal voor de woningen die anders niet verkocht zouden worden.
Dit is een enorme opsteker voor de makelaardij, want het kwartaal wat vandaag afloopt, is vermoedelijk het slechtste kwartaal sinds het uitbreken van de crisis 3 jaar geleden.
Collega’s, jullie gingen waarschijnlijk toch niet op vakantie dit jaar, maak je borst maar nat en ga er tegenaan voor je opdrachtgever.
Mark Faasse
maandag 24 januari 2011
Met cynisme schieten we niets op
Over de pogingen van met name NVM-voorzitter Ger Hukker om de woningmarkt vlot te trekken wordt alom schamper gedaan. Ik las een redactioneel commentaar in mijn krant, wat blijk gaf van vooroordelen over onze beroepsgroep. Dit riep bij mij de gedachte op dat de betreffende scribent, rond de 60 jaar oud, met een wit T-shirt onder zijn overhemd en een te dikke buik van de riante, door de vakbond bij elkaar gebokste arbeidsvoorwaarden, gefrustreerd over de neergang van de PvdA, zijn gal wilde spugen. Maar misschien was het wel geschreven door een leuke vrouw met een koket rokje en hoge hakken.
Helemaal bont maakte Kees de Kort, dagelijkse commentator op BNR, het. Hij vergeleek de huizenbezitters met de houders van aandelen. Die kregen eind 2008 zware klappen te verduren en grote waardedalingen van hun bezit. Huizenverkopers moesten ook maar flink zakken met hun prijs, dan was de woningmarkt direct weer gezond.
Nu kan De Kort wel een snor hebben, maar verder zegt dat helemaal niets. De vergelijking tussen aandelen- en huizenbezitters gaat niet op. Een huis is een primaire levensbehoefte. Aandelen bezit je uit overvloed. Een halvering van de waarde van je aandelenbezit kun je wel even volhouden. Halvering van de waarde van je woning leidt tot enorme problemen.
Er is bekend dat er enkele tienduizenden mensen klem zitten met hun huis; vanwege scheiding, verhuizing, dubbele woonlasten, te hoge hypotheek, geen belangstelling voor hun woning enz.. Die mensen zouden acuut moeten verkopen, om hun problemen op te lossen of enigszins binnen de perken te houden. Er worden echter maar ca. 10.000 woningen per maand verkocht, dus het einde van de lijdensweg is voor veel gedupeerden nog lang niet in zicht.
Makelaars zijn bekend met die situaties en de meesten van ons voelen zich daar ook bij betrokken. Dat verklaart ook de houding van Ger Hukker, dat hij veel bespreekbaar wil maken, omdat we anders de komende jaren maar blijven aanmodderen. Het is natuurlijk zo, dat voor een makelaar niet de hypotheekrenteaftrek een doel is, maar een goed functionerende woningmarkt wel. Het zou prettig zijn, als ook andere actoren op de woningmarkt iets verder zouden willen gaan denken dan hun eigen belang. Tegen Kees de Kort zou ik willen zeggen denk eens verder dan je huurflatje in De Bijlmer, maar ik blijf naar je luisteren.
Mark Faasse
Helemaal bont maakte Kees de Kort, dagelijkse commentator op BNR, het. Hij vergeleek de huizenbezitters met de houders van aandelen. Die kregen eind 2008 zware klappen te verduren en grote waardedalingen van hun bezit. Huizenverkopers moesten ook maar flink zakken met hun prijs, dan was de woningmarkt direct weer gezond.
Nu kan De Kort wel een snor hebben, maar verder zegt dat helemaal niets. De vergelijking tussen aandelen- en huizenbezitters gaat niet op. Een huis is een primaire levensbehoefte. Aandelen bezit je uit overvloed. Een halvering van de waarde van je aandelenbezit kun je wel even volhouden. Halvering van de waarde van je woning leidt tot enorme problemen.
Er is bekend dat er enkele tienduizenden mensen klem zitten met hun huis; vanwege scheiding, verhuizing, dubbele woonlasten, te hoge hypotheek, geen belangstelling voor hun woning enz.. Die mensen zouden acuut moeten verkopen, om hun problemen op te lossen of enigszins binnen de perken te houden. Er worden echter maar ca. 10.000 woningen per maand verkocht, dus het einde van de lijdensweg is voor veel gedupeerden nog lang niet in zicht.
Makelaars zijn bekend met die situaties en de meesten van ons voelen zich daar ook bij betrokken. Dat verklaart ook de houding van Ger Hukker, dat hij veel bespreekbaar wil maken, omdat we anders de komende jaren maar blijven aanmodderen. Het is natuurlijk zo, dat voor een makelaar niet de hypotheekrenteaftrek een doel is, maar een goed functionerende woningmarkt wel. Het zou prettig zijn, als ook andere actoren op de woningmarkt iets verder zouden willen gaan denken dan hun eigen belang. Tegen Kees de Kort zou ik willen zeggen denk eens verder dan je huurflatje in De Bijlmer, maar ik blijf naar je luisteren.
Mark Faasse
Labels:
Hukker,
hypotheekrenteaftrek,
Kees de Kort,
NVM,
woningmarkt
woensdag 12 januari 2011
Loopgravenoorlog
Vandaag had ik met de andere afdelingsvoorzitters van de NVM de kwartaalbijeenkomst over de woningmarkt, voorafgaand aan de landelijke presentatie morgenochtend 10.00 u. Wij zijn makelaars, dus houden ons netjes aan de opgelegde geheimhouding en er wordt dan ook niets van te voren gelekt.
Deze bijeenkomst wordt altijd voortreffelijk ingeleid door Ger Hukker, van wie je zou denken dat cijfertjes zijn grote hobby zijn. Wat deze bijeenkomsten ook zo aantrekkelijk maken, zijn de sprekers die daar uitgenodigd worden. Daar zijn coryfeeën bij als Eelco Brinkman en vandaag hadden we Hans Hoogervorst van de AFM en Karel Schiffer van de NHG.
Enkele highlights:
Hoogervorst van de AFM wil de hoogte van de hypotheeklening in relatie tot de waarde van de woning beperken. Dus een lagere ‘Loan to Value’ (LTV). Je mag daarom in de toekomst minder lenen van hen. Ze hebben onderzoek gedaan en daaruit is gebleken dat dit nagenoeg geen negatieve effecten op de woningmarkt heeft.
Schiffer van de NHG, wil op basis van gegevens van het NIBUD dat de kopers van een huis, de maximale hypotheeklast verminderen. Een lagere hypotheeklast leidt er toe, dat mensen minder kunnen lenen, dus ook minder voor een huis kunnen betalen. Ze hebben onderzoek gedaan en daaruit is gebleken dat dit nagenoeg geen negatieve effecten op de woningmarkt heeft.
Zo werkt het dus blijkbaar. Een organisatie kijkt naar zijn eigen functioneren en veegt zijn straatje schoon. Dat al die niet verstorende maatregelen bij elkaar opgeteld er voor zorgen dat de woningmarkt flink verstoord blijft, deert hen waarschijnlijk wel, maar blijkbaar hebben ze er geen boodschap aan.
Deze maatregelen zijn bedoeld voor nieuwe toetreders op de markt of woningeigenaren die doorstromen. Het raakt echter alle woningeigenaren die de laatste 10 jaar maximaal gefinancierd hebben. Die blijven door dit soort maatregelen zitten met een hypotheek die hoger is dan de waarde van hun woning. Dat is dan jammer, maar dat valt buiten de competentie van de AFM en NHG.
Gaat het nu zo slecht met de bestaande hypotheken in Nederland? Het tegendeel is waar. Er zijn 1,2 miljoen hypothecaire leningen met NHG. Daarvan ging het in 2010 in 1341 keer fout. Gemiddelde onbetaalde restschuld van € 30.000, een flink bedrag, maar als je ziet wat een goed functionerende woningmarkt doet voor de economie is het een te verwaarlozen bedrag. Het is veel minder dan de stimuleringsmaatregelen kosten en de NHG heeft nog een zeer grote buffer.
Schiffer had ook laten onderzoeken waar het fout ging in die 1341 gevallen. 18% door werkloosheid, 43% door (echt)scheiding. Dan heb ik een (te) simpele oplossing: meer leningen verstrekken aan alleenstaande zelfstandigen. Die kunnen niet scheiden of ontslagen worden. Weet je hoe moeilijk het is voor die mensen om een hypotheek te krijgen?
Het zou goed zijn als alle betrokken partijen uit hun loopgraven zouden komen. Een heleboel mensen kunnen geen huis kopen omdat ze geen hypotheek kunnen krijgen, maar hebben een te hoog inkomen voor een huurwoning. De regering doet niets, terwijl die de partijen rond de tafel moet zien te krijgen. Zoals ik al in een vorige blog schreef: Donner Do your Ding!
Mark Faasse
Deze bijeenkomst wordt altijd voortreffelijk ingeleid door Ger Hukker, van wie je zou denken dat cijfertjes zijn grote hobby zijn. Wat deze bijeenkomsten ook zo aantrekkelijk maken, zijn de sprekers die daar uitgenodigd worden. Daar zijn coryfeeën bij als Eelco Brinkman en vandaag hadden we Hans Hoogervorst van de AFM en Karel Schiffer van de NHG.
Enkele highlights:
Hoogervorst van de AFM wil de hoogte van de hypotheeklening in relatie tot de waarde van de woning beperken. Dus een lagere ‘Loan to Value’ (LTV). Je mag daarom in de toekomst minder lenen van hen. Ze hebben onderzoek gedaan en daaruit is gebleken dat dit nagenoeg geen negatieve effecten op de woningmarkt heeft.
Schiffer van de NHG, wil op basis van gegevens van het NIBUD dat de kopers van een huis, de maximale hypotheeklast verminderen. Een lagere hypotheeklast leidt er toe, dat mensen minder kunnen lenen, dus ook minder voor een huis kunnen betalen. Ze hebben onderzoek gedaan en daaruit is gebleken dat dit nagenoeg geen negatieve effecten op de woningmarkt heeft.
Zo werkt het dus blijkbaar. Een organisatie kijkt naar zijn eigen functioneren en veegt zijn straatje schoon. Dat al die niet verstorende maatregelen bij elkaar opgeteld er voor zorgen dat de woningmarkt flink verstoord blijft, deert hen waarschijnlijk wel, maar blijkbaar hebben ze er geen boodschap aan.
Deze maatregelen zijn bedoeld voor nieuwe toetreders op de markt of woningeigenaren die doorstromen. Het raakt echter alle woningeigenaren die de laatste 10 jaar maximaal gefinancierd hebben. Die blijven door dit soort maatregelen zitten met een hypotheek die hoger is dan de waarde van hun woning. Dat is dan jammer, maar dat valt buiten de competentie van de AFM en NHG.
Gaat het nu zo slecht met de bestaande hypotheken in Nederland? Het tegendeel is waar. Er zijn 1,2 miljoen hypothecaire leningen met NHG. Daarvan ging het in 2010 in 1341 keer fout. Gemiddelde onbetaalde restschuld van € 30.000, een flink bedrag, maar als je ziet wat een goed functionerende woningmarkt doet voor de economie is het een te verwaarlozen bedrag. Het is veel minder dan de stimuleringsmaatregelen kosten en de NHG heeft nog een zeer grote buffer.
Schiffer had ook laten onderzoeken waar het fout ging in die 1341 gevallen. 18% door werkloosheid, 43% door (echt)scheiding. Dan heb ik een (te) simpele oplossing: meer leningen verstrekken aan alleenstaande zelfstandigen. Die kunnen niet scheiden of ontslagen worden. Weet je hoe moeilijk het is voor die mensen om een hypotheek te krijgen?
Het zou goed zijn als alle betrokken partijen uit hun loopgraven zouden komen. Een heleboel mensen kunnen geen huis kopen omdat ze geen hypotheek kunnen krijgen, maar hebben een te hoog inkomen voor een huurwoning. De regering doet niets, terwijl die de partijen rond de tafel moet zien te krijgen. Zoals ik al in een vorige blog schreef: Donner Do your Ding!
Mark Faasse
Labels:
AFM Hukker,
Donner,
Hoogervorst,
NHG,
NVM,
Schiffer,
woningmarkt
vrijdag 24 december 2010
Donner, do your Ding!
De laatste tijd worden we met nieuwe vormen van woningnood geconfronteerd. Veel aandacht kregen de huurders van sociale huurwoningen die een inkomen van meer dan € 33.614 verdienen. Als ze willen verhuizen naar een andere sociale huurwoning komen ze slechts in aanmerking voor 10% van de vrijgekomen huurwoningen. Dat zal voor de meesten van hen inhouden dat ze moeten blijven waar ze zitten, omdat de overstap naar een koopwoning duur zal zijn, en ook omdat er minder aanbod is van duurdere huurwoningen.
Het andere geval van woningnood is het tegenovergestelde: mensen die niet van hun eigen woning afkomen. Sommigen hebben 2 woningen, een te hoge hypotheek, ze vragen te veel voor hun woning of er is simpelweg geen belangstelling voor hun pand. D. van der Wouw, onderzoeker van Scoop signaleerde dit type woningnood onlangs in Zeeland.
Deze 2 groepen van slachtoffers van woningnood zou elkaar perfect uit de brand kunnen helpen. Ongetwijfeld liggen deze groepen fysiek uit elkaar. Maar maatregelen die genomen worden, brengen totaal geen verbetering in hun lot. Eerder zijn die er op gericht om de bestaande situatie, waarin bijna iedereen blijft zitten, te bestendigen. Het wordt moeilijker om een hypotheek te krijgen. De marges op hypotheken zijn te hoog. Subsidies worden gekort.
Er is in Nederland altijd veel aandacht voor je, als je tot een groep behoort die in een hoek zit waar de slagen vallen. Op de woningmarkt echter ondervindt bijna iedereen die wil verhuizen op een of andere manier problemen. Nog afgezien van degenen wienr inkomen ervan afhankelijk is.
Het zou prettig zijn, als minister Donner, een intellectueel van formaat, die nu sinds kort ‘wonen’ in zijn portefeuille heeft, met samenhangend beleid komt en enkele gordiaanse knopen door hakt.
Op de huizenmarkt heerst een erg barre winter. Wellicht goed om alle rayonhoofden bij elkaar te roepen om samen een goede tocht te organiseren.
Mark Faasse
Het andere geval van woningnood is het tegenovergestelde: mensen die niet van hun eigen woning afkomen. Sommigen hebben 2 woningen, een te hoge hypotheek, ze vragen te veel voor hun woning of er is simpelweg geen belangstelling voor hun pand. D. van der Wouw, onderzoeker van Scoop signaleerde dit type woningnood onlangs in Zeeland.
Deze 2 groepen van slachtoffers van woningnood zou elkaar perfect uit de brand kunnen helpen. Ongetwijfeld liggen deze groepen fysiek uit elkaar. Maar maatregelen die genomen worden, brengen totaal geen verbetering in hun lot. Eerder zijn die er op gericht om de bestaande situatie, waarin bijna iedereen blijft zitten, te bestendigen. Het wordt moeilijker om een hypotheek te krijgen. De marges op hypotheken zijn te hoog. Subsidies worden gekort.
Er is in Nederland altijd veel aandacht voor je, als je tot een groep behoort die in een hoek zit waar de slagen vallen. Op de woningmarkt echter ondervindt bijna iedereen die wil verhuizen op een of andere manier problemen. Nog afgezien van degenen wienr inkomen ervan afhankelijk is.
Het zou prettig zijn, als minister Donner, een intellectueel van formaat, die nu sinds kort ‘wonen’ in zijn portefeuille heeft, met samenhangend beleid komt en enkele gordiaanse knopen door hakt.
Op de huizenmarkt heerst een erg barre winter. Wellicht goed om alle rayonhoofden bij elkaar te roepen om samen een goede tocht te organiseren.
Mark Faasse
Labels:
huren,
NVM,
van der Wouw,
verkopen,
woningcorporaties,
woningmarkt
donderdag 8 april 2010
Zeeuwse Woningmarkt verslechtert
Uit de recente cijfers van het 1e kwartaal van dit jaar blijkt, dat de prijzen zich niet gehandhaafd hebben in Zeeland. In vergelijking met een jaar geleden zijn ze gestegen, maar vergeleken met het laatste kwartaal van 2009 zijn ze gezakt. De verkoop van nieuwbouwwoningen trekt wel aan. Dit komt nadat ontwikkelaars hun product aangepast hebben: minder dure woningen.
Wat enorm achter blijft, zijn de aantallen transacties. Die zijn dramatisch laag. Deze worden veroorzaakt door te hoge vraagprijzen. De gemiddelde transactieprijs op de Zeeuwse Eilanden is 194.000 Euro. Dat is bijna 5% lager dan het vorige kwartaal. De gemiddelde vraagprijs is echter 256.000 Euro: een verschil van meer dan 24%. Er zijn in het eerste kwartaal van dit jaar 28 vrijstaande woningen verkocht. Er staan er 377 te koop. Dat houdt in, dat je rekening moet houden met een verkooptijd van zo’n 3 jaar. In de andere segmenten is het niet veel beter op de Zeeuwse Eilanden.
Onder de Westerschelde zijn de getallen ook niet geweldig. Daar is de gemiddelde transactieprijs traditioneel veel lager dan boven de Westerschelde: € 161.000. Het verschil met de gemiddelde vraagprijs (€ 202.000) is daar 20%. Ook daar worden heel weinig woningen verkocht. Om het nog even bij de vrijstaande woningen te houden. Daarvan zijn er in het eerste kwartaal maar 28 verkocht en er staan er 224 te koop, gemiddeld nu al langer dan een jaar. Bij dit verkooptempo zal het gemiddeld nog 2 jaar duren voordat deze verkocht zijn.
Opvallend is, dat woningen die nieuw in de verkoop komen voor scherpere vraagprijzen te koop worden aangeboden en dan ook vlotter verkocht worden.
Dat houdt in, dat de verkopers van woningen die al langer te koop staan, flinke verlagingen van de vraagprijs moeten overwegen. We zitten nu in een kopersmarkt, maar vele eigenaars van woningen zitten nog in de ontkenningsfase. Het ziet er niet naar uit, dat de markt dit jaar echt zal aantrekken.
Zeeland is een kopersparadijs geworden:
• We zitten op een laag prijsniveau. Landelijk is de gemiddelde verkoopprijs € 232.000.
• De hypotheekrente is sluipenderwijs wat gezakt, maar kan overigens nog veel lager
• een koper kan kiezen uit ca 27 woningen.
Over het hele land bezien waren de woningmarktcijfers positiever, maar met name aan de periferie waren er afwijkingen naar beneden, zoals in Zeeland.
Mark Faasse
Wat enorm achter blijft, zijn de aantallen transacties. Die zijn dramatisch laag. Deze worden veroorzaakt door te hoge vraagprijzen. De gemiddelde transactieprijs op de Zeeuwse Eilanden is 194.000 Euro. Dat is bijna 5% lager dan het vorige kwartaal. De gemiddelde vraagprijs is echter 256.000 Euro: een verschil van meer dan 24%. Er zijn in het eerste kwartaal van dit jaar 28 vrijstaande woningen verkocht. Er staan er 377 te koop. Dat houdt in, dat je rekening moet houden met een verkooptijd van zo’n 3 jaar. In de andere segmenten is het niet veel beter op de Zeeuwse Eilanden.
Onder de Westerschelde zijn de getallen ook niet geweldig. Daar is de gemiddelde transactieprijs traditioneel veel lager dan boven de Westerschelde: € 161.000. Het verschil met de gemiddelde vraagprijs (€ 202.000) is daar 20%. Ook daar worden heel weinig woningen verkocht. Om het nog even bij de vrijstaande woningen te houden. Daarvan zijn er in het eerste kwartaal maar 28 verkocht en er staan er 224 te koop, gemiddeld nu al langer dan een jaar. Bij dit verkooptempo zal het gemiddeld nog 2 jaar duren voordat deze verkocht zijn.
Opvallend is, dat woningen die nieuw in de verkoop komen voor scherpere vraagprijzen te koop worden aangeboden en dan ook vlotter verkocht worden.
Dat houdt in, dat de verkopers van woningen die al langer te koop staan, flinke verlagingen van de vraagprijs moeten overwegen. We zitten nu in een kopersmarkt, maar vele eigenaars van woningen zitten nog in de ontkenningsfase. Het ziet er niet naar uit, dat de markt dit jaar echt zal aantrekken.
Zeeland is een kopersparadijs geworden:
• We zitten op een laag prijsniveau. Landelijk is de gemiddelde verkoopprijs € 232.000.
• De hypotheekrente is sluipenderwijs wat gezakt, maar kan overigens nog veel lager
• een koper kan kiezen uit ca 27 woningen.
Over het hele land bezien waren de woningmarktcijfers positiever, maar met name aan de periferie waren er afwijkingen naar beneden, zoals in Zeeland.
Mark Faasse
Labels:
cijfers,
kopersparadijs,
woningmarkt,
zeeland
zaterdag 3 april 2010
Schaf de Pavlov-reactie af
U weet wel, als het gaat vriezen, is er altijd wel een nieuwsitem dat er over gaat of in Friesland de rayonhoofden bij elkaar zijn geweest over de Elfstedentocht. Jaar in jaar uit het zelfde. Die vierkante kerels zeggen vervolgens datgene wat ze bijna altijd zeggen, maar dat maakt niet uit, er wordt toch naar de bekende weg gevraagd.
Het woord bezuiniging kan niet vallen, of we krijgen de Pavlov-reflex over de hypotheekrente. Wat ben ik blij dat die 20 ambtelijke werkgroepen nu naar buiten gekomen zijn met de meest uiteenlopende bezuinigingsvoorstellen. Het gaat nu niet meer alleen over de hypotheekrente. Allerlei groeperingen doen nu de wedstrijd wie het meest zielig is als er bezuinigd gaat worden, daarmee hopend dat zij buiten schot blijven.
Beste lezers, ik geef u op een briefje, mijn financiële situatie staat mij niet toe weddenschappen af te sluiten, dat de hypotheekrente zo goed als buiten schot blijft. VVD, CDA en PVV geloof ik ook stellen zich als zodanig op. Nu de SP het in de peilingen minder doet, hoeft de PvdA, waarvan het doctorandussenkader ook dikke hypotheken heeft, niet meer op dit onderwerp te hameren. Sorry Mariëtte.
Je hoeft geen econoom te zijn, om te beseffen dat dit wel het slechtst denkbare moment is om aan de hypotheekrente te tornen. Margaret Thatcher deed het in Groot-Brittannië, op een moment dat het economisch voor de wind ging, tegelijkertijd met een zeer forse belastingverlaging. Want dat zeggen ‘ze’ er nooit bij. Wij hebben de hoogste hypotheekrenteaftrek ter wereld, maar onze inkomstenbelasting staat ook in de top-3, van het verkeerde lijstje. Als je hierover besluit, moet je wel evenwicht bewaren.
Er is al het nodige gesleuteld aan de hypotheekrente. Ik loop al wat langer mee en gelukkig laat mijn geheugen me niet in de steek:
• geen aftrek meer voor consumptieve uitgaven
• geen aftrek meer voor een tweede huis
• beperking van de duur tot 30 jaar
• de bijleenregeling om oneigenlijk fiscaal voordeel te behalen
Met name die laatste 2 regelingen zullen in de toekomst voordeel opleveren voor ’s lands schatkist. Laat die Pavlov-honden op een ander erf gaan blaffen dan dat van de woningmarkt. Ze jagen de broodnodige kopers weg.
Mark Faasse
Het woord bezuiniging kan niet vallen, of we krijgen de Pavlov-reflex over de hypotheekrente. Wat ben ik blij dat die 20 ambtelijke werkgroepen nu naar buiten gekomen zijn met de meest uiteenlopende bezuinigingsvoorstellen. Het gaat nu niet meer alleen over de hypotheekrente. Allerlei groeperingen doen nu de wedstrijd wie het meest zielig is als er bezuinigd gaat worden, daarmee hopend dat zij buiten schot blijven.
Beste lezers, ik geef u op een briefje, mijn financiële situatie staat mij niet toe weddenschappen af te sluiten, dat de hypotheekrente zo goed als buiten schot blijft. VVD, CDA en PVV geloof ik ook stellen zich als zodanig op. Nu de SP het in de peilingen minder doet, hoeft de PvdA, waarvan het doctorandussenkader ook dikke hypotheken heeft, niet meer op dit onderwerp te hameren. Sorry Mariëtte.
Je hoeft geen econoom te zijn, om te beseffen dat dit wel het slechtst denkbare moment is om aan de hypotheekrente te tornen. Margaret Thatcher deed het in Groot-Brittannië, op een moment dat het economisch voor de wind ging, tegelijkertijd met een zeer forse belastingverlaging. Want dat zeggen ‘ze’ er nooit bij. Wij hebben de hoogste hypotheekrenteaftrek ter wereld, maar onze inkomstenbelasting staat ook in de top-3, van het verkeerde lijstje. Als je hierover besluit, moet je wel evenwicht bewaren.
Er is al het nodige gesleuteld aan de hypotheekrente. Ik loop al wat langer mee en gelukkig laat mijn geheugen me niet in de steek:
• geen aftrek meer voor consumptieve uitgaven
• geen aftrek meer voor een tweede huis
• beperking van de duur tot 30 jaar
• de bijleenregeling om oneigenlijk fiscaal voordeel te behalen
Met name die laatste 2 regelingen zullen in de toekomst voordeel opleveren voor ’s lands schatkist. Laat die Pavlov-honden op een ander erf gaan blaffen dan dat van de woningmarkt. Ze jagen de broodnodige kopers weg.
Mark Faasse
Labels:
bezuiniging,
CDA,
hypotheekrente,
PvdA,
VVD,
woningmarkt
maandag 29 maart 2010
Chicken Sensation
Ik heb het hier niet over de nieuwe burger van McDonald’s maar meer over de filmklassieker Rebel without a cause met James Dean. ‘Nobody calls me chicken’ sprak hij.
Ik dacht er aan, toen ik dit weekend op de Second Home International beurs liep. Ik zag daar uithangbordjes met outlet, eentje met een ‘echte’ aasgier met spoedverkoop.com en ik sprak een Belgische exposant die o.a. werkt met de URL bankbeslag.be . Verder veel bordjes met fikse kortingen. Allemaal bedoeld om de afwachtende en misschien nog wat bange gegadigde te verleiden tot koop.
Er was een Engels bedrijf, met een snelle verkoper, textbook salesman, die me meedeelde dat de Engelsen altijd de eersten waren met nieuw locaties en projecten. Dat kon ik wel beamen, maar of dat met de huidige koers van de Britse pond nog zo is, vraag ik me ten zeerste af.
Je kunt wel leren van die London based developers. Zo zag ik in Borovets, Bulgarije, dat zij bij appartementen de oppervlakten van de gemeenschappelijke ruimten omslaan en optellen bij de oppervlakte van het appartement. Het komt op mij over als een zwaktebod, maar gebeurt wel op een transparante manier, want de optelling staat op de prijslijst. En dan vervolgens in zo’n land toch nog 2000 €/m2 vragen.
Die Engelsen verkochten gewoon via het internet. Waarom zou je gaan kijken als het appartement er toch nog niet staat?
Ik ben iets te veel gewone makelaar, dus ga ik wel kijken. Ik wil wat kopen in Italië en daarom was ik twee weken geleden op Sardinië. Vorige jaar had ik op de beurs een project gezien, wat me geschikt leek. Ryanair bracht me er heen voor weinig en ik kon met enige moeite het project vinden. De tweede verdiepingsvloer was bereikt, maar het project was al maanden geleden stil gelegd. Heel toevallig sprak ik nog locale mensen, die nog geld moeten hebben van de ontwikkelaar.
Wat me ook opvalt daar, is dat hoewel het een prachtig gebied is, met een heel vriendelijke bevolking, er in maart nog zo weinig te beleven is. Het beroemde Porto Cervo aan de Costa Smeralda was uitgestorven. Misschien komt Berlusconi pas met Pasen.
In landen als Italië en Griekenland zijn de seizoenen erg kort. Iedereen gaat tegelijkertijd op vakantie. In Nederland en Duitsland is er meer sprake van spreiding en daardoor is er meer levendigheid in de toeristische gebieden. Van verhuurders aan de Zeeuwse kust begrijp ik dat de crisis geen negatieve invloed heeft gehad op de boekingen van vakantiewoningen. Die inkomstenstroom zorgt er wellicht voor, dat de prijzen van de tweede huizen in onze contreien redelijk op peil gebleven zijn.
Ik dacht er aan, toen ik dit weekend op de Second Home International beurs liep. Ik zag daar uithangbordjes met outlet, eentje met een ‘echte’ aasgier met spoedverkoop.com en ik sprak een Belgische exposant die o.a. werkt met de URL bankbeslag.be . Verder veel bordjes met fikse kortingen. Allemaal bedoeld om de afwachtende en misschien nog wat bange gegadigde te verleiden tot koop.
Er was een Engels bedrijf, met een snelle verkoper, textbook salesman, die me meedeelde dat de Engelsen altijd de eersten waren met nieuw locaties en projecten. Dat kon ik wel beamen, maar of dat met de huidige koers van de Britse pond nog zo is, vraag ik me ten zeerste af.
Je kunt wel leren van die London based developers. Zo zag ik in Borovets, Bulgarije, dat zij bij appartementen de oppervlakten van de gemeenschappelijke ruimten omslaan en optellen bij de oppervlakte van het appartement. Het komt op mij over als een zwaktebod, maar gebeurt wel op een transparante manier, want de optelling staat op de prijslijst. En dan vervolgens in zo’n land toch nog 2000 €/m2 vragen.
Die Engelsen verkochten gewoon via het internet. Waarom zou je gaan kijken als het appartement er toch nog niet staat?
Ik ben iets te veel gewone makelaar, dus ga ik wel kijken. Ik wil wat kopen in Italië en daarom was ik twee weken geleden op Sardinië. Vorige jaar had ik op de beurs een project gezien, wat me geschikt leek. Ryanair bracht me er heen voor weinig en ik kon met enige moeite het project vinden. De tweede verdiepingsvloer was bereikt, maar het project was al maanden geleden stil gelegd. Heel toevallig sprak ik nog locale mensen, die nog geld moeten hebben van de ontwikkelaar.
Wat me ook opvalt daar, is dat hoewel het een prachtig gebied is, met een heel vriendelijke bevolking, er in maart nog zo weinig te beleven is. Het beroemde Porto Cervo aan de Costa Smeralda was uitgestorven. Misschien komt Berlusconi pas met Pasen.
In landen als Italië en Griekenland zijn de seizoenen erg kort. Iedereen gaat tegelijkertijd op vakantie. In Nederland en Duitsland is er meer sprake van spreiding en daardoor is er meer levendigheid in de toeristische gebieden. Van verhuurders aan de Zeeuwse kust begrijp ik dat de crisis geen negatieve invloed heeft gehad op de boekingen van vakantiewoningen. Die inkomstenstroom zorgt er wellicht voor, dat de prijzen van de tweede huizen in onze contreien redelijk op peil gebleven zijn.
Labels:
Italie,
Sardinie,
Second Home,
tweede huis,
woningmarkt
donderdag 19 november 2009
Het Vraagprijssyndroom
Veel verkopers beschouwen een vraagprijs als een transactieprijs. Met name als het over hun eigen woning gaat. Die eigen woning heeft als enige toevallig geen last van de prijsdaling. Niets menselijks is een verkoper vreemd. Dit wensdenken houdt nog steeds te hoge vraagprijzen in stand.
Je ziet vaak bij verkochte woningen, dat er een verschil zat tussen de vraagprijs en transactieprijs van gemiddeld 5%. Maar dat is van de vraagprijs op het moment van koop. Als die vraagprijs tussentijds 2 keer verlaagd is, en dat is geen uitzondering, is het procentuele verschil veel hoger.
De makelaar doet er goed aan bij zijn advisering een scherpere prijs voor te stellen, waardoor de woning vlotter verkoopt. Er is een wetmatigheid, dat hoe langer een woning te koop staat, hoe goedkoper deze wordt.
Als we nog iets verder kijken, en we bezien de gemiddelde vraagprijs van alle woningen die te koop staan, dan zien we dat de verschillen tussen vraagprijs en transactieprijs veel groter zijn.
Landelijk is de gemiddelde vraagprijs € 307.000 en de gemiddelde transactieprijs € 229.000.
Voor de Zeeuwse Eilanden zijn dat respectievelijk € 262000 en € 189.000; voor Zeeuws-Vlaanderen: € 203000 en € 170.000
Dit zijn percentages van 25, 27 en 16%. Blijkbaar zit er nog behoorlijk veel lucht in sommige vraagprijzen.
GRATIS ADVIEZEN
Voor de verkoper: stel een scherpe vraagprijs vast. Het is niet realistisch te geloven dat u als enige de recessie ontduikt.
Voor de koper: schakel een eigen aankoopmakelaar in, maak gebruik van de know how en onderhandelingsvaardigheden van een deskundige die alleen uw belangen behartigt.
Voor de makelaar: starten met een te hoge vraagprijs is een mission impossible. U bent Tom Cruise niet.
Mark Faasse
Je ziet vaak bij verkochte woningen, dat er een verschil zat tussen de vraagprijs en transactieprijs van gemiddeld 5%. Maar dat is van de vraagprijs op het moment van koop. Als die vraagprijs tussentijds 2 keer verlaagd is, en dat is geen uitzondering, is het procentuele verschil veel hoger.
De makelaar doet er goed aan bij zijn advisering een scherpere prijs voor te stellen, waardoor de woning vlotter verkoopt. Er is een wetmatigheid, dat hoe langer een woning te koop staat, hoe goedkoper deze wordt.
Als we nog iets verder kijken, en we bezien de gemiddelde vraagprijs van alle woningen die te koop staan, dan zien we dat de verschillen tussen vraagprijs en transactieprijs veel groter zijn.
Landelijk is de gemiddelde vraagprijs € 307.000 en de gemiddelde transactieprijs € 229.000.
Voor de Zeeuwse Eilanden zijn dat respectievelijk € 262000 en € 189.000; voor Zeeuws-Vlaanderen: € 203000 en € 170.000
Dit zijn percentages van 25, 27 en 16%. Blijkbaar zit er nog behoorlijk veel lucht in sommige vraagprijzen.
GRATIS ADVIEZEN
Voor de verkoper: stel een scherpe vraagprijs vast. Het is niet realistisch te geloven dat u als enige de recessie ontduikt.
Voor de koper: schakel een eigen aankoopmakelaar in, maak gebruik van de know how en onderhandelingsvaardigheden van een deskundige die alleen uw belangen behartigt.
Voor de makelaar: starten met een te hoge vraagprijs is een mission impossible. U bent Tom Cruise niet.
Mark Faasse
Labels:
huizenprijzen,
makelaar,
vraagprijs,
woningmarkt,
zeeland
Abonneren op:
Posts (Atom)